کشف ارتباطی جدید بین میکروبیوم روده و سخت شدن شریانها

10 مه 2018 - تحقیقات جدید توسط کارشناسان دانشگاه ناتینگهام و کینگ کالج لندن نشان داد که میزان تنوع "باکتری های خوب" در سیستم های گوارش ما با یکی از ویژگیهای بیماری های قلبی عروقی یعنی سخت شدن شریان ها ارتباط دارد.
در حال حاضر تحقیقات پزشکی با تمرکز بر میکروبیوم روده بشدت در حال انجام است، زیرا تحقیقات نشان داده است که میکروبیوم روده بر بسیاری از جنبه های مختلف سلامتی ما از جمله متابولیسم بدن و سیستم ایمنی تاثیر می گذارد. پیش از این؛ ارتباطکاهش تنوع یا گوناگونی باکتریهای سالم در روده با مشکلات مختلف سلامت، از جمله دیابت، چاقی و بیماری های التهابی روده ثابت شده است.
حال برای اولین بار، محققان ارتباطی را بین باکتریهای روده و سختی شریانها یافته اند که نشان می دهد هدف قرار دادن میکروبیوم از طریق رژیم غذایی، داروها و پروبیوتیک ها ممکن است راهی برای کاهش خطر بیماری قلبی عروقی باشد. نتایج این تحقیق در European Heart Journal منتشر شده است.
میکروبیوم روده در انواع مکانیسم های بالقوه ی بیماریها از جمله التهاب، که می تواند افراد را مستعد ابتلا به بیماری های قلبی نماید، نقش دارد.سخت شدن شریان ها که با افزایش سن با سرعت متفاوت در افراد مختلف مشاهده می شود، عامل خطر شناخته شده ای برای بیماریهای قلبی و عروقی است.
محققان اطلاعات پزشکی 617 زن دوقلوی میانسال را از مرکز ثبت نامTwinsUK بررسی کردند(یک رجیستری ملی از دوقلوهای بالغ که به عنوان داوطلب برای تحقیقات مبتنی بر داده ها، ثبت نام شدند). اندازه گیری سختی شریان با استفاده از یک معیار استاندارد طلایی به نام سرعت موج نبض کاروتید-فمورال(PWV) همراه با داده های مربوط به ترکیب میکروبیوم روده ای این زنان مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج این تجزیه و تحلیل نشان داد که در تمام این افراد بین تنوع میکروب های روده ای و سلامت شریان ها، همبستگی قابل توجهی وجود دارد. پس از تنظیم نتایج برای متغیرهای متابولیکی و فشار خون، میزان سفتی شریانها در زنانی با تنوع کمتر باکتریهای سالم روده ای، بیشتر بود. دراین تحقیق همچنین میکروب های خاصی شناسایی شدند که با کاهش خطر سفتی شریانها ارتباط داشتند.این میکروب ها قبلا با خطر کمتر چاقی نیز در ارتباط بودند.
دکتر Ana Valdes، از دانشکده پزشکی دانشگاه ناتینگهام و مرکز تحقیقات بیومدیکال ناتینگهام NIHR، گفت: ما می دانیم که بخش قابل توجهی از حوادث قلبی عروقی جدی مانند حملات قلبی با عوامل خطر سنتی مانند چاقی و سیگار کشیدن، به ویژه در جوانان و زنان قابل توضیح نیست از جمله سختی شریان ها که در این افراد مربوط به خطری است که مختص این گروه ها می باشد. بنابراین نتایج تحقیقات ما، اولین مشاهدات بدست آمده از مطالعه ی انسان ها است که امکان استفاده از میکروب های روده ای و محصولات آنها را بمنظور کاهش سفتی شریان ها ثابت می کند. بدین ترتیب ممکن است بتوان بر اساس باکتری های روده ای خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را تخمین زد و یا با استفاده از رژیم غذایی یا داروها این خطر را کاهش داد.
دکتر Cristina Menni از گروه تحقیقات دوقلوها و اپیدمیولوژی ژنتیک در کالج کینگ لندن گفت: علاقه زیادی به پیدا کردن راه هایی برای افزایش تنوع میکروب های روده ای برای سایر شرایط مانند چاقی و دیابت وجود دارد. یافته های ما نشان می دهد که مداخلات تغذیه ای که به بهبود باکتریهای سالم در روده کمک می کنند همچنین می توانند بمنظور کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مورد استفاده قرار گیرند.
این تحقیق نتیجه گیری می کند که خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی که با عوامل خطر معمول، توضیح داده نمی شود، در آینده می تواند با تجزیه و تحلیل سلامت میکروبیوم روده بهبود یابد. این امر می تواند به ویژه در رفع خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی در جوانان و زنان مفید باشد.میکروبیوم روده همچنین می تواند هدف مداخلات بهداشتی مبتنی بر تغذیه باشد - برای مثال، یک رژیم غذایی با فیبر بالا برای بهبود تعداد و تنوع میکروب های مفید در روده موثر است. در واقع، ترکیب میکروبیوم روده ممکن است مکانیسم تاثیر مصرف فیبرهای تغذیه ای بر خطر بیماریهای قلب و عروقی باشد، اما انجام تحقیقات بیشتر در مورد این مکانیزم ضروری است.
منبع و سایت خبر:

European Heart Journal, 2018; DOI: 10.1093/eurheartj/ehy226

www.sciencedaily.com/releases/2018/05/180510203730.htm